Det handler om indflydelse

Danmark er et lille land. Men et klogt land. Et land, som resten af verden i mange sammenhænge bruger som rollemodel. For entreprenørskab. For iværksætteri. For forskning. For demokrati. For et omstillingsparat arbejdsmarked. For innovation. Og så videre.

For verden er Danmark især uundværlig som et levende laboratorium med korte veje mellem forskning og forretning. For Danmark er verden – gennem et aktivt, positivt og konstruktivt samarbejde i EU – uundværlig, da vi ikke kan holde den høje levestandard og et velfærdssystem med alt lige fra behandlingsgarantier på sygehusene til mangfoldighed i uddannelsesmulighederne uden et højt BNP. For det er jo via EU’s indre marked, at Danmark har adgang til afsætning af produkter og tjenesteydelser på en måde, så det alene ligger en bund på 10 % af det danske BNP og sikrer næsten 600.000 arbejdspladser direkte. Og det er via EU, at Danmarks globale eksport er sikret gode vilkår gennem handelsaftaler, vi har mere indflydelse på, end hvis vi skulle indgå dem alene.

Foreningen EU er en god forretning for Danmark. Blandt andet. Men det er også en nødvendig og naturlig forening for at løse de grænseoverskridende udfordringer, der ellers vil kvæle Danmarks klima, sikkerhed og trivsel.

Det danske konservative mandat i Europa-Parlamentet, som jeg er valgt af Landsrådet til at løfte efter Bendt Bendtsen, sidder som det stærkeste i hele parlamentet. Vi – Bendt – sidder nemlig i gruppen af Europæiske Folkeparti (EPP). Denne gruppe er den største og derfor er det logisk, at Danmark gennem os konservative har allermest indflydelse på EU. Alle andre danske EU-parlamentarikere sidder i mindretalsgrupper og kan derfor ikke sætte lige så store fingeraftryk som vi konservative. Sådan er det.

Derfor er det afgørende – ikke kun for os konservative – men for hele Danmark, at vi genvinder vores plads i Europa-Parlamentet.

Dét håber jeg, at I vil hjælpe med at forklare vælgerne. For vi kan ikke nøjes med de vælgere, som de aktuelle meningsmålinger til Folketinget giver liste C. Vi skal bruge 2-3 % mere. Mindst.

Det kan vi gøre, hvis I hjælper til med at forklare ovenstående – at en stemme på os, er en stemme for Danmarks indflydelse på Europas udvikling og Danmarks muligheder i en verden fuld af udfordringer. Er man bare det mindste borgerlig – og almindelig snusfornuftig (som de fleste danskere) – så får man ganske enkelt mest for pengene, hvis man stemmer konservativt.

Derudover, så har vi – har jeg – selvfølgelig også politiske mærkesager, som vælgerne nok heller ikke får ondt i ørene af at høre om: Klimaet er det allervigtigst emne, fordi det er det allermest alvorlige. Klimaet er skyld i mange problemer i dag – og endnu flere i fremtiden – hvis ikke vi gør noget, der virker. Jeg er som sygeplejerske og som selvstændigt erhvervsdrivende akademiker, der lever af evidensbaseret rådgivning, optaget af, hvordan vi laver politikker, der virker i virkeligheden. Jeg er træt af overbud på målsætninger, for intet er nemmere end at love ’medvind på cykelstien’.

Klimaet og de fremtidige generationer skal mærke, at vi konservative via vores stærke plads i Europa-Parlamentet bruger vores indflydelse på alt lige fra at fjerne plastik fra havet til stærke handelsaftaler med masser af ’win-win’ til Danmark, til Europa og verden omkring os til fordel for ukrænkelig frihed og stabil fred.

Læs mere om mig og mine mærkesager på www.pernilleweiss.dk og skriv til mig på pernille@pernilleweiss.dk hvis du vil hjælpe til i kampagnen nu og valgkampen til foråret.